Minął kolejny rok, więc teraz ja odgrzeję
Jestem świeżo po wymianie (wczoraj), sam szukałem na różnych forach + filmiki na YT jak to zrobić i z reguły były to zlepki różnych informacji, więc stwierdziłem że tutaj opiszę krok po kroku jak to u mnie wyglądało (zdjęć niestety nie mam).
Objawy: przy ok. 15L ON wg. wskazań na zegarach nagle słychać głośne buczenie pompy progowej, po czym auto gaśnie (nawet podczas jazdy), w INPie wywala błąd pre supply pressure. Po uzupełnieniu paliwa problem znika, progówka cicho pracuje, auto pali, jeździ, brak błędów itd.
Wymiana na nową w moim przypadku na Magneti Marelli MM00069 (po zebraniu różnych informacji wyszło że robią dobre zamienniki)
1. Demontaż siedziska - u mnie nie ma zatrzasków jak w sedanie, gdzie wystarczy tylko szarpnąć i po sprawie, musiałem odkręcić 2 zaczepy na żaluzję każdy na dwie śruby imbusowe. Siedziska też całkiem nie da się wyjąć z auta, bo trzyma je pas bezp. więc wsunąłem je do bagażnika.
2. Po zdjęciu (a raczej rozdarciu po szwie) maty, ściągamy dekiel mocowany na 3 wkręty krzyżakowe - oczywiście działamy z tyłu po stronie pasażera, bo za kierowcą jest tylko pływak drugiej komory.
3. Ukazuje się pokrywa modułu pompy (u mnie po wyczyszczeniu z syfu ukazała się czarna, wszędzie na fotkach widziałem żółtą), na niej:
a) gniazdo zasilania el. i podłączona wtyczka zasilająca - wysuwamy zabezpieczenie wtyczki i ją wypinamy,
b) czarny przewód paliwa do silnika - trzeba odpiąć metalową opaskę i wysunąć wężyk najlepiej podważając go od spodu dużym płaskim śrubokrętem;
c) cienki przewód metalowy dla zasilania Webasto (jeśli jest) - przewód łączy się z króćcem kawałkiem wężyka zabezpieczonym dwiema małymi opaskami, które wypiąłem i delikatnie go odgiąłem, po czym wyjąłem też biały króciec obracając go przeciwnie do ruchów wskazówek zegara - wyszedł długi z cienkim wężykiem.
4. Teraz płaski śrubokręt + młotek i przeciwnie do ruchów wsk. zegara odkręciłem metalowy pierścień mocujący/zabezpieczający (mocno siedział)
5. Wyjmujemy powoli uważając tak jak koledzy pisali na pływak oraz wężyki i kabelki, po wyjęciu wewnątrz zostaje plastikowy moduł (u mnie również ten plastik był koloru czarnego, a wszędzie widziałem żółty) z pompą w środku.
6. Wyjmujemy moduł, naciskając dwie plastikowe fiszki po przeciwległych stronach i powoli wyciągamy na wierzch, pamiętając że cały czas na wężyku i kabelkach trzyma się pokrywka z pływakiem.
7. Całość trzeba sobie wytrzeć, osuszyć i najlepiej zanieść do domu (jeśli się nie ma garażu). Tu zaczął się mój horror....demontaż wężyka z króćca na pompie. Masakra...grzałem suszarką żony (ponoć lepsza opalarka, lub włożenie do wrzątku) przez ok. godzinę i ciągnąłem ile Bozia dała. Po kolejnej godzinie wyciągnąłem go może z 8mm, po czym pękł króciec i skończyło się nożem do tapet - na szczęście jest na tyle zapasu że w niczym to nie zaszkodziło.
8. Horror nr 2, czyli wyjęcie samej pompki z plastikowego gniazda, co zajęło mi prawie godzinę bo bałem się że coś połamię. Problem polega na tym że na pompce jest kołnierz o który zahaczają takie 4 plastikowe bolce i sam już nie wiem jak, ale udało się ją w końcu wyjąć. Wcześniej od spodu wypiąłem plastikowy socket z filtrem siateczkowym.
9. Montaż w odwrotnej kolejności, niestety w baku miałem zatankowane jakieś 50L ON co utrudniło nieco operację wpięcia modułu w jego miejsce. Ale wlazł
(przydała się latarka na czoło). Następnie przed założeniem pokrywki z pływakiem należy sobie dokładnie ułożyć uszczelkę na blaszany rant wlotu do baku, ja najpierw próbowałem montować z założonym pod tą pokrywką ale w taki sposób nie wejdzie.
Na koniec dodam że za Chiny nie byłem w stanie pozapinać tych małych metalowych opasek na wężyki, więc w ich miejsce wleciały tytyrytki.
Całość zajęła mi jakieś 4h
wyjeżdżę bak do rezerwy i zobaczymy czy pomogła ta wymiana
To tyle, może komuś się przyda
Edit: Wymiana pomogła, wyjeździłem paliwo aż zapaliła się rezerwa. Silnik nie zgasł, nie dławił się itp. Niemniej 20L w baniaku woziłem
Jeździłem na odpalonym teście nr 6 i gdy miałem ok. 35L to zaczęło pokazywać że TNK1 czyli lewa komora (za kierowcą ) ma 0,0L, a całe paliwo jest w prawej (tam gdzie jest pompka.). Poza tym presupply pressure w analog values w INPIE wzrosło z 3,78 do 4,15 i mam wrażenie że auto nieco lepiej się zbiera a nawet zapala (ciszej podczas zapalania pracuje progówka) - zaryzykuję nawet że nieco niej mi pali. Jestem bardzo zadowolony. Mam nadzieje że Magneti Marelli przeżyje ten samochód