Panowie, cały czas próbuję poprawić fabrykę i nie wiem, czy dobrze robię. Seryjny separator oleju u mnie działał, ale zimą przy dużych mrozach było ryzyko przymarzania, a dodatkowo wolne obroty mało stabilne i reakcja na pedał gazu trochę ospała. Trochę lepiej mają się silniki M52TU przy takim samym rozwiązaniu odmy, ale M54 należałoby poprawić. Rok temu zlikwidowałem seryjny układ, wyjście z pokrywy zaworów pozostawiłem podłączone do separatora, spływ do bagnetu też, a ssanie od separatora zdjąłem z kolektora ssącego i pociągnąłem bezpośrednio separator --> dolot przed filtrem powietrza, jak na załączonym obrazku.
https://naforum.zapodaj.net/4efe8a9e5cab.jpg.htmlTakie rozwiązanie było dobre przy plusowych temperaturach, układ działał w ciśnieniu atmosferycznym, w silniku nie było podciśnienia. Wady: brak podciśnienia w silniku ujawnia delikatne pocenia na wszelkich uszczelkach, olej szybciej się zanieczyszcza, zimą w całej odmie zbiera się dużo masła i wody i może zamarznąć, częściej brudzi się przepustnica i zawór wolnych obrotów. Zalety, lepsza reakcja na gaz.
Niektórzy usuwają seryjny układ i dają zaworek PCV od Chryslera bezpośrednio z pokrywy zaworów i podłączają to do kolektora ssącego. Spływ oleju do bagnetu zaślepiają. Występuje wtedy dość duże podciśnienie w silniku, o co najbardziej się obawiam, dlatego kupiłem zaworek PCV od Subaru 2.5 wolnossącego i połączyłem to bezpośrednio skrzynia korbowa --> kolektor ssący. Podciśnienie w silniku było bardzo malutkie, mniejsze nawet od seryjnego z separatorem. Silnik pracował idealnie, korekty bliskie zero. Jeden dzień wystarczył, żeby masełko zalepiło zaworek tak skutecznie, że zaczęło robić się nadciśnienie w silniku. Chwilowo dałem wąż bezpośrednio pokrywa zaworów --> puszka filtra powietrza. Zastanawiam się nad dwiema opcjami. Wstawienie innego zaworka PCV, np ten od Chryslera, który jest dość mocny, albo wstawienie seryjnego separatora w wersji na zimne klimaty. Chciałbym przy okazji uniknąć spływu oleju do miski (raczej wody nie oleju), tylko czy przy seryjnym separatorze można zaślepić odpływ z dołu? Jakieś propozycje rozwiązań?