ELO.
Jak to jest z zamiennikami i amortyzacją?
O ile ew. amortyzację jeszcze mogę zrozumieć - ale chyba nie muszę,
to jak to jest z zamiennikami?
Wyliczyli mi 152zł za 50% wartości 16letniej E34
Wg Aso 50% wartości zderzaka to 817zł.
Obawiam się że mi powiedzą/napiszą - jak Pan nie jest zadowolony może Pan robić na bezgotówkę - ale ja nie chce.
[ Dodano: 14 Marzec 2008, 12:15 ]Może się nie precyzyjnie wyraziłem. Czy są jakieś przepisy - jakie? Mówiące o tym że mam prawo, jeżeli chcę , otrzymać wycenę na gotówkę na oryginalne części.
Czy jest prawo że ze szkody OC sprawcy liczy się amortyzacja?
Czy jest prawo że muszę się zgodzić na zamienniki?
Hilfe
[ Dodano: 14 Marzec 2008, 14:14 ]Wydział Technicznej Likwidacji Szkód uprzejmie informuje, iż rozmiar szkody oraz wysokość należnego odszkodowania za uszkodzony w wyniku kolizji pojazd zostały ustalone w granicach normalnego następstwa szkody tj. zgodnie z art.361 i art.363 Kodeksu Cywilnego.
Zgodnie z prawem cywilnym zakład ubezpieczeń jest zobowiązany do ustalenia wysokości odszkodowania odpowiadającego wysokości szkody oraz umożliwiającego przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody. Z art. 363 par.1 k.c wynika, że w razie uszkodzenia rzeczy w stopniu umożliwiającym przywrócenie jej do stanu poprzedniego osoba odpowiedzialna za szkodę zobowiązana jest zwrócić poszkodowanemu niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy pojazdu ustalone wg cen występujących na lokalnym rynku. Skoro wysokość odszkodowania powinna obejmować niezbędne, ekonomicznie uzasadnione wydatki, to oznacza to, że naprawa powinna zostać dokonana w sposób racjonalny z najmniejszym nakładem sił i kosztów.
Zatem, jeżeli na lokalnym rynku są dostępne części o porównywalnych parametrach użytkowych i estetycznych, lecz o znacząco różnych cenach to użycie do naprawy części najdroższych nie może zostać uznane za racjonalne i ekonomicznie uzasadnione.
Należy mieć również na uwadze, że zarówno sam pojazd jak i części tracą na wartości w wyniku eksploatacji. Nie jest więc zasadne ustalenie wysokości szkody z zastosowaniem wyłącznie cen nowych oryginalnych części, tym bardziej w sytuacji dużej dostępności na rynku części porównywalnej jakości, których ceny są o kilkadziesiąt procent niższe od cen oryginalnych.
Ponadto informujemy, że na mocy § 15.4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2003r. (w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję) zostały zniesione prawne ograniczenia w stosowaniu części alternatywnych w naprawach prowadzonych w warsztatach autoryzowanych przez producentów/generalnych importerów. Jako maksymalny poziom cen części PZU SA akceptuje ceny części alternatywnych o tej samej jakości co części pierwszomontażowe (części oryginalne i o porównywalnej jakości zdefiniowane w Rozporządzeniu - § 2.20-21), a w przypadku braku ich dostępności ceny określone przez producentów/generalnych importerów danej marki pojazdu.
Jednocześnie wyjaśniamy, że części uwzględnione w naszej kalkulacji posiadają odpowiednie certyfikaty jakości i gwarancji udziela na nie dostawca. Obowiązkiem zakładu dokonującego naprawy pojazdu jest jedynie udzielenie gwarancji na wykonaną usługę. Oczywiście o sposobie naprawy decyduje właściciel pojazdu, natomiast obowiązkiem zakładu ubezpieczeń jest zwrócenie poszkodowanemu w ramach likwidowanej szkody z ubezpieczenia OC sprawcy, ekonomicznie uzasadnionych wydatków związanych z naprawą pojazdu.