Witam
henix napisał(a):
Przepływomierz w E90, i pewnie w niektórych innych, działa na zasadzie chłodzenia rozgrzanego prądem drutu. Chłodzenie jest zależne od prędkości przepływu powietrza ale i od innych czynników. Jednym z ważnych czynników jest stan powierzchni gorącego elementu. Jak się zabrudzi to pokazuje fałszywe wartości przepływu. Mając to na uwadze postanowiłem umyć przepływomierz .
Po wymontowaniu, za pomocą WD40 spryskałem porządnie ustrój pomiarowy przez siatkę ochronną kilka razy i potrząsając usunąłem nadmiar płynu. Zmiana wyraźna na lepsze!. Silnik jest żwawszy, łatwiej wchodzi na obroty i lepiej ciągnie!.
Chciałem sprostować parę istotnych informacji...........
W BMW stosowano przepływomierze dwóch firm w wcześniejszych konstrukcjach podobnie jak w grupie V.A.G. instalowano moduł firmy PIERBURG.
MIĘDZY INNYMI W :
BMW - 3 (E36) - 323 i 2.5 03.95-02.98 -
BMW - 3 (E36) - 328 i 01.95-02.98 -
BMW - 3 Compact (E36) - 323 ti 08.97-08.00 -
BMW - 3 coupe (E36) - 323 i 2.5 03.95-04.99 -
BMW - 3 coupe (E36) - 328 i 01.95-04.99 -
BMW - 3 kabriolet (E36) - 323 i 2.5 06.95-04.99 -
BMW - 3 kabriolet (E36) - 328 i 03.95-04.99 -
BMW - 3 Touring (E36) - 323 i 2.5 09.95-10.99 -
BMW - 3 Touring (E36) - 328 i 01.95-10.99 -
BMW - 5 (E39) - 523 i 11.95-09.00 -09.98
BMW - 7 (E38) - 728 i,Il 08.95-11.01 -09.98
I faktycznie zabieg czyszczenia platynowego drucika lub płytki (różne wersje). Po zdemontowaniu siatki ochronnej przynosił poprawę pomiaru co skutkowało większym dawkowaniem paliwa w wyniku czego auto było bardziej „ zrywne”.
Ja do takiego zabiegu odklejałem siatkę ochronną (bez większych problemów montuje się ją z powrotem po zabiegu) szpatułką nasączoną w spirytusie przemywałem pręty ........ To działa!!!! I taki zabieg gdy przepływomierz nie domaga warto zrobić.
Natomiast sytuacja zupełnie inaczej wygląda w przepływomierzach firmy BOSCH a takie są montowane w :
BMW E81 E87 118d 120d ,
BMW E46 318td 320td ,
BMW E90 318d 320d 325d 330d 330xd ,
BMW E60 520d 525d 530d 530xd ,
BMW E65 730d ,
BMW X3 i X5 diesel
I ninnych !!
Ich działanie jest podobne natomiast konstrukcja zupełnie inna.
Urządzenie jest elementem zamkniętym a bardzo malutka 3x3 milimetry szklana płytka z napylonymi rezystorami jest umieszczona w tunelu pomiarowym samego przepływomierza.
Problematyka niesprawności lub zaniżania pomiaru jest podobna jak w przepływomierzach starszego typu. Brud osiada na elemencie pomiarowym przez co pomiar jest błędny.
Teoretycznie gdy dobierzemy się do samego modułu przepływomierza , zdemontujemy płytkę osłaniającą część elektroniczną ,a następnie wyszarpiemy płytkę tworzącą bok tunelu pomiarowego naszym oczom pojawi się malutka szklana płytka. Element jest tak malutki że aby dokładnie oglądnąć jego strukturę robiłem zdjęcia wysokiej rozdzielczości w makro.
Gołym okiem nie wiele widać...
Co do czyszczenia! Jeśli uda się komuś rozebrać urządzenie nie niszcząc go mechanicznie istnieje możliwość wyczyszczenia tej płytki z jednej strony.
Osobiście jeden raz udało mi się w ten sposób wyczyścić przepływkę BOSCH inne próby niestety zakończyły się totalnym zgonem!!!!!!!!!!
Panowie i Panie nie czyśćcie w opisany powyżej sposób swoich przepływomierzy firmy BOSCH nie rozbierajcie ich (a jeśli nawet..... to z precyzją i delikatnością chirurga)
Ale na pewno nie wypryskujcie do nich pod ciśnieniem środków czyszczących.
Bród (kurz ,mikro błotko) znajdujący się na miniaturowej szklanej płytce jeszcze lepiej przyklei się a pomiar z pewnością będzie jeszcze bardziej zaniżony.
Kolega „ henix „ nie zniszczył swojej przepływki (zakładam że był ta PIERBURG) ale jeśli nie ............być może wpylany środek nie wleciał do tunelu pomiarowego i nie osiadł na szklanej płytce.
To co napisałem nie jest na zasadzie „na przekór innej osobie” ale jako przestroga.
Ci którzy przeczytali choćby parę moich postów wiedzą że zajmuję się diagnostyką w grupie VAG a sam VAG COM umożliwia idealną analizę przepływomierza pod wieloma względami. Swego czasu mocno zgłębiłem ten temat .... i to co napisałem nie jest teorią tylko życiowym doświadczeniem.
A.............. w E90 jest przepływka BOSCH wiec nie wiem gdzie nasz kolega widział w niej rozgrzany prądem drut.
Ale jeśli Jego E90 ma silnik benzynowy a w nim jest przepływomierz z platynowym pręcikiem to zwracam honor.
Pozdrawiam Krzysiek