BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 19 czerwca 2025, 09:05

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 2 grudnia 2009, 23:21 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 54
Lokalizacja: CK Kraków
Moje BMW: Było e46,e36 compact
Kod silnika: Było M47N, M43TUB19
Odświeżam temat.
Silnik M47N lub jak kto woli M47TU
Miałem podobne objawy (po nocnym postoju- bąk niebieskiego dymu). Po 10 sekundach pracy pojawiają się czyste spaliny tak jak trzeba. Towarzyszyły temu delikatne drgania tuż po rozruchu.
Uderzyłem z grubej rury i od razu zrobiłem sobie wtryski - we wszystkich przypadłościach typu szarpanie i cykanie pomogło jak ręką odjął (polecam zająć się wtryskami zanim się posypią, bo wtedy koszt wymiany jeśli nie da się ich zregenerować to śmierć), ale bąk i delikatne drgania po zapaleniu po nocy pozostały. Głównymi podejrzanymi są właśnie uszczelniacze lub "popuszczające turbo".
Turbinę można wyeliminować- zaglądając w dolot czy jest suchy (co też jutro uczynię).
Z uszczelniaczami jak wiadomo więcej zachodu, ale mam pytanie- czy da się je wymienić bez ściągania całej głowicy?
Nadmieniam, że wcześniej czyściłem odmę jako, że to ją wskazuje się najczęściej jako przyczynę dymienia. Mam separator oleju - nie filtr toteż zastanawiam się czy jest sens zmieniać na nową- przecież to musi działać jak jest czyste- cudów nie ma-poprawcie mnie jeśli się mylę.
Co ciekawe oleju nie ubywa mi prawie w ogóle.

_________________
PZDR Łukasz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 3 grudnia 2009, 07:48 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 616
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E39
Kod silnika: M52TU
Clatrine,
Stary wypisujesz takie bzdury na forum że głowa mała.
Suche szorujące zawory, za niski poziom oleju, pompa olejowa :mur:
Zamilknij i nie wprowadzaj ludzi w błąd.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 3 grudnia 2009, 09:08 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 49
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam

Nie wiem jak w benzynkach ale w dieslach, komputer na podstawie danych z rożnych czujników ustala parametry pracy silnika.

Gdy rano odpalasz auto zanim dojdzie do rozruchu komp "wie" jaka jest temperatura otoczenia,cieczy chłodzącej, paliwa,oleju i powietrza w kolektorze dolotowym. Gdy te wskaźniki "mówią" że jest zimno . Zgodnie z swoim programem (mapą pracy) ustala dawkę paliwa rozruchową potem pracy na wolnych obrotach, czas grzania świec żarowych ,kąt wtrysku,jeśli CR ciśnienie na szynie. Dodatkowo gdy silnik już pracuje w niektórych modelach załącza webasto ,lub elektryczny podgrzewacz cieczy chłodzącej w małym obiegu, wyłącza recyrkulacje spalin. Wszystkie te zabiegi mają na celu w jak najkrótszym czasie doprowadzić do zagrzania silnika. Gdy silnik uzyska odpowiednią temperaturę komp zmienia parametry pracy.
Dymienie szaro białym dymkiem, zaraz po rozruchu , głośniejsza praca, delikatne falowanie obrotów, jest wynikiem przestawienia przez komputer dynamicznego kąta wtrysku i zubożenia mieszanki paliwowej w paliwo w odniesieniu do powietrza.
W skutek tego wzrasta temperatura spalania mieszanki co przekłada się w czasie na szybsze zagrzanie silnika.
Moim zdaniem jak najbardziej prawidłowo zachowuje się auto które po zimnej nocy, puszcza jasnego dymka.

Powracając do stanu oleju.... moim zdaniem nie jest wskazane aby oleju w silniku było ponad stan.
W skrzyni korbowej zawsze wytwarza się ciśnienie,przy sprawnym silniku została przez producenta ustalona jego wartość. Ciśnienie wzrasta między innymi ,gdy pierścienie puszczają,gdy jest zbyt dużo oleju... To powoduje wypchanie oleju zazwyczaj odmą , gdy odma zatkana bagnetem i uszczelniaczami.

Idąc dalej turbina zasysa powietrze z filtra i gazy z skrzyni korbowej. Jeśli w gazach z skrzyni korbowej będzie więcej oleju (a kiedy go będzie więcej napisałem wcześniej) w dolocie zawsze będzie olej!
W każdym poprawnie działającym turbodoładowanym dieslu w dolocie pojawia się olej.
Przy opcji uwalonej nie szczelnej turbiny ,ta wtedy totalnie sra olejem do dolotu, ale wtedy auto dymi na jasno nawet bardziej gdy zagrzany a spaliny śmierdzą spalonym olejem pomijam oczywisty fakt że oleju ubywa w oczach.

Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 3 grudnia 2009, 09:21 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 54
Lokalizacja: CK Kraków
Moje BMW: Było e46,e36 compact
Kod silnika: Było M47N, M43TUB19
Jasnym dymkiem w sumie bym się nie martwił- problem w tym, że jest on co nieco siwy.
Po 10s znika i potem jak silnik ciepły i dodaję gazu nic nie dymi (tzn dymi na czarno- ale tak jak diesel powinien). "Wymaz" z rury wydechowej też jest suchy- czysta sadza :wstyd:

Czyli mogę z listy potencjalnych winowajców skreślić turbo- bo nie wali niebotycznie olejem do dolotu.

I tu kolejne pytanie- mimo, że mam odmę czystą to czy mimo wszystko kupić nową? Stara wydaje się sprawna.

PS Krzysiek- bardzo Cię cenię za Twoją wiedzę. :padam:

_________________
PZDR Łukasz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 3 grudnia 2009, 09:58 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 49
Posty: 2607
Lokalizacja: Nysa Opolskie
Moje BMW: F07 535dx
Kod silnika: n57
Witam ponownie .... i dzięki.... bez szaleństw z ta wiedzą :wstyd:
pala127 napisał(a):
I tu kolejne pytanie- mimo, że mam odmę czystą to czy mimo wszystko kupić nową? Stara wydaje się sprawna.


Moim zdaniem na tym forum w ogóle...... jest jakiś dziwny "kult odmy" "Odma lekarstwem na wszystko"
Nie jest tak!

Nie wszystkie diesle mają filtr odmy........ w grupie vag jak i w większości diesli, jest coś w rodzaju tłumika i skraplacza oparów olejowych. Przechwycony przez taki skraplacz olej powraca do silnika, jednak zawsze jakaś część tego oleju poleci dalej i odkłada się na ściankach dolotu ,w intercoolerze ,kolektorze dolotowym.
BMW swego czasu zastosowało filtr "szmaciany" dokładnie mówiąc z sznurka który miał za zadanie przepuszczać gazy i wyłapywacz olej. Taki sznurkowy filtr stosunkowo szybko się zatykał .... nie przepuszczał ani oleju ani gazów. Efektem tego jak pisałem wcześniej było wypychanie oleju uszczelniaczami i "bagnetem".
Jednak szybko zrozumiano że sytuacja jest kłopotliwa i na rynek wprowadzono coś na wzór rozwiązań w innych markach, czyli zrobiono plastikowy " skraplacz tłumik" Zastępuje się nim stary sznurkowy filtr ,którego podobno już nie sprzedają.
Plastikowy nie podlega wymianom, nie powoduje z czasem kłopotów z "odpowietrzeniem" skrzyni korbowej.
Spotkałem się również z teorią że zasysane przez turbinę gazy z niewielką ilością oleju tworzą w dolocie tak zwaną "bryzę " która wpada na łopatki turbiny od strony dolotu i wpływa na zmniejszenie temperatury tych łopatek a w ogólnym rozrachunku również turbiny. Co przedłuża żywotność turbawki , takie śladowe ilości oleju z odmy nie powodują dymienia i nie grożą "samozapłonem".

Zatkana odma nie wpływa na dymienie , nie ma większego wpływu na spadek mocy, nie powoduje nie równej pracy silnika, ma marginalny wpływ na turbinę. Jednak zatkana zawsze wypcha olej, jeśli "bagnetem " mała strata, jeśli uszczelniaczem na wale.... to mniej ciekawie.
Pozdrawiam Krzysiek

_________________
TEL. 600218347 Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 3 grudnia 2009, 10:28 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 310
Lokalizacja: okolice Konskich
Jeśli z rury wydechowej silnika benzynowego lub diesla wydobywa się dym o barwie błękitnej to niestety świadczy to o jego zużyciu, ponieważ spalany jest olej silnikowy. Jeśli mamy wątpliwości, czy faktycznie jest to olej powinniśmy sprawdzić poziom oleju w silniku. Jego szybkie ubywanie w połączeniu z niebieskim dymem z rury niestety świadczy o uszkodzeniu silnika. To, w jakich warunkach pracy silnika pojawia się dymienie, może nam podpowiedzieć o rodzaju uszkodzenia. Jeśli na biegu jałowym nie widać dymu, a pojawia się przy schodzeniu silnika z wysokich obrotów może to świadczyć o zużyciu uszczelniaczy zaworowych. Jeśli dym pojawia się na biegu jałowym i przy zwiększaniu obrotów, to niestety świadczy to o zużyciu pierścieni tłokowych i gładzi cylindra. W silnikach z turbosprężarką kłęby niebieskiego dymu mogą być spowodowane uszkodzeniem turbiny.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 3 grudnia 2009, 10:49 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 616
Lokalizacja: Śląsk
Moje BMW: E39
Kod silnika: M52TU
Dodam jeszcze, że niektóre samochody praktycznie od nowości potrafią lekko zadymić niebieskawym dymkiem podczas rozruchu po całej nocy.
Takie zjawisko zaobserwowałem w trzech Seicento 1.1. Auta były kupione jako nowe do firmy i do dnia dzisiejszego po przelocie ok. 150kkm każdy , puszczają dymka a oliwy nie spijają praktycznie wcale. Żeby było jasne nie jest to kopcenie tylko widać,że spaliny są zabarwione na niebiesko w odpowiednim świetle.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 3 grudnia 2009, 11:46 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 54
Lokalizacja: CK Kraków
Moje BMW: Było e46,e36 compact
Kod silnika: Było M47N, M43TUB19
No dobra- sprawdziłem jeszcze jedną rzecz- otwarłem korek oleju na pracującym silniku i wyraźnie czuć (przy uchylonym-tj obróconym o 1/4 obrotu) ze wydostaje się z niego pod ciśnieniem powietrze (lub spaliny-nie wiem nie wdychałem). Czy dmuchanie przez klawiaturę jest oznaką zużytych uszczelniaczy czy może coś więcej?

Nadmieniam, że silnik oleju nie bierze i nie dymi na niebiesko już 10 s po rozruchu. Na biało też nie dymi - poza parą wodną, która przy temp zew. jaką dziś mamy i wilgotności nie jest niczym szczególnym.

_________________
PZDR Łukasz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 6 grudnia 2009, 21:34 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Lokalizacja: WAÂŁBRZYCH
Panowie jak w końcu jesz tym niebieskim bąkiem bo ja mam to samo przy odpaleniu mojej E60!!!! Sa to spradyczne przypadki ale bywaja!!! Wyglada to tak ze po odpaleniu pierwszy dymek jest niebieski!!!Nie trwa to nawet 2 sec!!! Ale mnie to zaniepokoiło bo auto ma przebieg dopiero 88 tyś!!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 1 kwietnia 2010, 20:34 
Offline
Forumowicz

Posty: 247
Lokalizacja: PL
Moje BMW: E90
Kod silnika: M47N2
CASH napisał(a):
Panowie jak w końcu jesz tym niebieskim bąkiem bo ja mam to samo przy odpaleniu mojej E60!!!! Sa to spradyczne przypadki ale bywaja!!! Wyglada to tak ze po odpaleniu pierwszy dymek jest niebieski!!!Nie trwa to nawet 2 sec!!! Ale mnie to zaniepokoiło bo auto ma przebieg dopiero 88 tyś!!!


Niebieski bąk pochodzi od oleju zgromadzonego gdzieś w czasie postoju. Są według mnie tylko dwa miejsca gdzie olej może się wtedy gromadzić. Po pierwsze przez uszczelniacze zaworów może wciec olej do cylindrów i po odpaleniu zabarwić spaliny na niebiesko. W czasie pracy w cylindrach panuje generalnie nadciśnienie i olej nie powinien przeciekać tą drogą. Ta wada występuje przede wszystkim, gdy silnik był przegrzany, albo jak jest zużyty. Po drugie przez turbinę. Tutaj ma znaczenie pomijana funkcja odmy - mianowicie jest ona jednocześnie zaworem utrzymującym przez jakiś czas podciśnienie w komorze korbowej po wyłączeniu silnika. Jak podciśnienie nie jest utrzymane to olej może wyciekać przez nieszczelność przy osi turbiny do kanału ssawnego. Przy następnym uruchomieniu silnika może to powodować niebieski bąk. Taką mam teorię.

_________________
Pozdrowienia od lenia


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 1 kwietnia 2010, 21:00 
Offline
Forumowicz

Wiek: 45
Posty: 476
Lokalizacja: Sosnowiec
Moje BMW: w trakcie zakupu
A może któraś świeca żarowa nie grzeje i jest to efekt zbyt dużej dawki paliwa wtryśniętej do cylindra i odpalonej dopiero po kolejnym cyklu spalania mieszanki w cylindrze....
Po samoczynnym opużnionym zapaleniu mieszanki gdzie większość składu to paliwo(i do tego nierozpylone) musi puścić bąka...przedmucha cylinder spalinami i wszystko wraca do normy, a inna sprawa jak komuś ubywa olej, wtedy ewidentna wina zużycia silnika ma wpływ, i albo wina głowicy(uszczelniacze zaworowe) lub komory korbowo-tłokowej (zużyte pierścienie bądz porysowane gładzie cylindryczne)....

_________________
Nie bądż cieć, kup R6...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 15 lutego 2011, 18:31 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Moje BMW: e46
witam mam cały czas problem z tym niebieskim dymem, oleju nie bierze 1l na 15 tys km, nowa odma, zapala swietnie nawet w duze mrozy jakby lepiej. najbardziej dymi jak go odpale jak jest powyzej zera i pochodzi z 3 mninut na wolny(wtedy nie dymi) i rusze to dymi dość mocno i długo jak ciepły to nie ma tego dymienia, prosze o POMOC bmw e46 320d 150km '02


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 16 lutego 2011, 08:30 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2776
Lokalizacja: dolnośląskie
Moje BMW: BMW F10 M550D
Kod silnika: N57X
moim zdaniem - uszczelniacze zaworów. wystarczy raz nalać np zbyt dużo oleju do silnika i tak trochę pojeździć-jeden z powodów.

pozdrawiam

_________________

EKSPRESY CIŚNIENIOWE DO KAWY JURA TO MÓJ ŚWIAT !!! www.primocaffe.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] niebieski "bąk" po odpaleniu
PostNapisane: 16 lutego 2011, 20:54 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 2
Moje BMW: e46
:mur:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 55 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL