Witam, chciałbym poruszyć temat oliw, trochę temat rzeka, ale mam nadzieję, że dowiem się czegoś konkretnego. W dyskusji chciałbym wyjść poza kwestię firm i skupić się na suchych faktach i specyfikacji. Jeżdżę E46 z M54B22 i obecnie mam zalany Valvo Max life 5w40. Jak sporo ludzi, walczę z poborem oleju i przy następnej wymianie oleju chciałbym zalać płukankę LM Pro Line, potrzymać ją z godzinę (na instrukcji jest chyba do 20min?) i zalać po tym olej, który przyzwoicie czyści. W temacie olejów jestem laikiem i dopiero jestem na etapie zaznajamiania się z tymi terminami, które powinno się brać pod uwagę, czyli lepkość kinetyczna w 40/100 stopniach, indeks lepkości, TBN, HTHS, Noack itp.
Małe zestawienie paru olejów , które udało mi się wyszperać na podst. oficjalnej dokumentacji i for:
------------------------------------------Specol Spec Gold 5W40 (PAO)--Total Quartz 9000 Energy--Valvo Maxlife 5w40-----------Fuchs Titan Race Pro S 5W40------ Castrol Edge 5w40
lepkość kinetyczna w 100°C --------------------------14,5cSt------------------------14,7-------------13,6-------------------------------14,9-----------------------------13,9 lepkość kinetyczna w 40°C----------------------------80,1cS--------------------------89,7-------------83--------------------------------92,4-------------------------------? indeks lepkości-----------------------------------------170----------------------------172--------------167-------------------------------184------------------------------174 temperatura płynięcia--------------------------------- -44°C-------------------------- 45---------------42--------------------------------51------------------------------48 Liczba zasadowa TBN-----------------------------------10,4---------------------------10--------------10,7------------------------------10,5------------------------------? Noack--------------------------------------------------8,0%---------------------------8%---------? ponoć lipnie wysoki------------------6,6-------------------------------? HTHS---------------------------------------------------3,6-----------------------------?----------------?---------------------------------4,2------------------------------------?
Jak widać, Castrol słabiutko, bardzo rzadki po rozgrzaniu. Nie podaje większości danych, ciekawe czemu. Valvo też kiepsko, najrzadszy w 100 stopniach i ponoć wysoki Noack, odparowuje, szybko traci właściwości. Fuchs deklasuje we wszystkim, kosztuje ~240zł za 5l, ale wiadomo za co się płaci. Miażdżący stosunek jakości do ceny odwala polski Specol na bazie PAO oraz Total Quartz 9000. Za Specola zapłacimy poniżej 60zł za 4l, Total można w tym momencie wyrwać za 70zł/5l.
Jako następny olej myślałem zalać Fuchsa 0w40. Ale po wgłębieniu się w temat, grubo zaczynam się zastanawiać nad Specolem wspartym przez AR91000. Jeżdżę głównie po mieście na krótkich dystansach, tzn potrafię przez 2-3 tygodnie zrobić te 150-250 km w jeździe miejskiej, a potem w trasie 270 w 2 dni. Także dystansowo przewaga trasy, czasowo to głównie miasto.
|